Vektorové obrázky obsahují přesně definované grafické prvky, jako jsou text, křivky a různé tvary (mnohoúhelníky, elipsy atd.). Vedle tvaru mají určenou pozici a barvu. Vektorové obrázky jsou vhodné především pro ilustrace a nákresy, kde je potřeba zachovat přesné rozměry. Díky jejich matematické definici je lze velmi jednoduše zvětšovat a zmenšovat beze ztráty kvality či detailů. Tento popis objektů zabere výsledně daleko méně místa než bitmapa. Jejich nevýhodou je, že je lze použít pouze pro zobrazování matematicky jednoduše definovatelných objektů.
Jednoduchým příkladem principu vektorů jsou právě fonty. Každý uživatel textového editoru zvládne označený text převést na libovolný font, např. Arial. Ve skutečnosti každému znaku přiřadil konkrétní podobu odpovídající matematickému modelu vybraného fontu. Při změně velikosti nebo řezu se na označený text uplatní opět stejná matematická šablona. podobně lze pracovat např. s kliparty.
Software zabývající se vektorovou grafikou je poměrně různorodý. Základní vektorové obrázky (např. jednoduché rysy, návrhy na plakát atd.) lze realizovat v programech Corel Draw, Adobe Illustrator či Zoner Callisto, (ukázka závěrečné práce v programu).
Nezastupitelnou funkci má grafika pracující s geometrickými prvky v technickém kreslení. Splňuje přitom všechny potřebné atributy, tj. přesnost, práce s vrstvami, možnost funkce "refresh" při změně pohledu na rys atd. Ve strojírenské a stavařské praxi je ikonou program AutoCAD, na stejném principu pracuje celá řada dalších, např. ArchiCAD, TurboCAD, CATIA atd. V současnosti je světově nejprodávanější CAD aplikací pro strojírenskou 3D konstrukci program Autodesk Inventor. Přesnost a plynulý přechod mezi měřítky je nutný i v digitální kartografii a geodezii. Zde je známý software Kokeš nebo i ve stavební projekci rozšířený Microstation. Některé kreslené filmy (např. Shrek, Příšerky s.r.o či ChubChubs) nebo počítačové hry by zase nevznikly bez aplikace MAYA.
AutoCAD | ArchiCAD |
Autodesk Inventor 11 | MicroStation |
CATIA v.5 | Autodesk Maya 8 |
Etiketa - práce s textem, zýkladní tvary, hladiny, hromadné kopírování.
Vlajka EU - kreslení základních geometrických útvarů ve vektorovém prostředí, pořadí objektů, jejich editace a hromadné kopírování.
Vlajka USA - slučování objektů, jejich zarovnání a použití možností z menu "Galerie".
Horkovzdušný balon - rozšiřující možnosti menu "Galerie", výplně, stínování atd.
Hodinky - závěrečná práce v programu Zoner Callisto, zahrnuje rozbití objektů na křivky, tvarování křivek, převod úseček na Bézierovy křivky, přidávání bodů na křivky, aplikace měkkých stínů na objekty a jejich skupiny, spojování objektů, vícenásobné kopírování objektů podél křivek atd. Výsledek bude vypadat asi takto.
Stínované těleso - a nakonec něco bez návodu :-)Zkusíme vržený stín, odraz světla, zrcadlení atd.