Nápad vytvořit nového Thunderbirda pochází od managerského týmu kolem Henry Forda II., konkrétně od viceprezidenta Fordu jménem Lee Iaccoca. Napadlo ho vyrobit pro teenagery narozené po druhé světové válce, tedy s možností řídit na počátku šedesátých let, jednoduché, cenově výhodné sportovní auto. Typickými znaky vozu Ford Mustang byla dlouhá přední kapota, boční prolisy, krátká záď a trojité vertikální zadní svítilny. Ford Mustang byl poprvé předveden 13. dubna 1964 na světové výstavě v New Yorku. Již před zavedením do prodeje byla zahájena masivní reklamní kampaň. Vypuklo šílenství. Při závodech v Huntsvillu 9000 lidí přelezlo hrazení, aby viděli Mustang zblízka, závod musel být na hodinu přerušen. V den zahájení prodeje se prodalo 22 000 kusů, během 4 měsíců 100 000 a v březnu 1966 jich bylo již 1 000 000. Plánovaný prodej během prvního roku byl překonán téměř sedmkrát. Základní cena byla 2 320 dolarů, tedy téměř o polovinu levnější než Chevrolet Corvette.

První Mustangy vyrobené ještě v roce 1964 byly označeny jako model 1964 1/2. V roce 1965 byly obě karosářské verze doplněny pohledným kupé 2+2 Fastback (splývavá záď, viz obr.) s typickým žebrováním za bočními okny, pro mnohé nejkrásnější Mustangu. Nejlevnější jednokarburátorový šestiválec OHV o objemu 2,8 l s nízkým výkonem 101 koní, jen třístupňovou převodovkou a bubnovými brzdami se s Corvette srovnávat nemohl, vrcholný osmiválec 4,7 l s výkonem 271 k a čtyřstupňovou převodovkou už na tom byl lépe. V roce 1964 se prodalo přes 126 000 mustangů. Mustang zavedl novou kategorii, takzvané „pony cars". Na americké poměry byl totiž kompaktním autem.

Ford se vrhnul také do závodů. V roce 1965 kontaktoval Carola Shelbyho, tvůrce legendárního roadsteru AC Cobra (nejlépe sprintujícího vozu té doby) za účelem vývoje závodní série mustangů fastback 289 pro závody SCCA a homologační série sta kusů silničních verzí. Tak vznikla další legenda, Mustang Shelby. Model Shelby GT-350 (viz obr.) s motorem 289 V8 v „civilní“ verzi dosahoval výkonu přes 300 k a ve speciální závodní verzi GT-350R dokonce 360 k. Tyto závodní vozy neměly zadní sedadla a byly dodávány pouze v bílé barvě. Ročně se stavělo kolem dvou tisícovek těchto speciálů.

Roky 1965 a 1966 pro Mustanga nejúspěšnější. Už v dubnu 1965 přibyla verze GT (viz obr.) s mlhovkami v přední masce, kotoučovými brzdami vpředu a chromovanými koncovkami výfuku a model GTA s automatickou převodovkou. Na podzim 1966 prošel Mustang prvním větším faceliftem. Karoserie si zachovala původní tvary, ale poněkud povyrostla (na délku o 5 cm a do šířky dokonce o 7 cm). Maska chladiče již nepřipomínala včelí plástev, zakončení bočního prolisu dostalo jiný tvar.

V roce 1967 přišla druhá generace, nepatrně větší a agresivnější. Shelby GT350 nahradil civilizovanější, ale silnější GT500 (viz obr.) s osmiválcem o objemu 7,05 litru se dvěma čtyřkomorovými karburátory Holley a udávaném výkonu 355 koní. Jejich majitelé jim však na motorových brzdách naměřili hodnoty blízké čtyřem stům. Byl to poslední Shelby Mustang skutečně stavěný v továrně Shelby American, kde také vznikaly legendární sportovní vozy Cobra. Po uvedení filmu "60 sekund" z roku 2000 je tato legenda známá pod přezdívkou Eleanor.

Modely 1968 měly proti předchůdcům jen drobné změny na karoserii (např. boční prolis byl zvýrazněn masivní chromovanou lištou), ale nabídka motorů byla dále rozšířena, takže bylo možno volit mezi dvěma řadovými šestiválci a šesti motory V8. V roce 1968 byl GT-500 nahrazen vrcholným modelem GT-500KR (zkratka znamenala King of the Road, tedy král silnic, viz obr.). Vůz dostal nový motor Ram Air 428 Cobra Jet. Tento motor se na přání dodával i do ostatních modelů a tyto vozy se pak vyznačovaly zvětšeným sacím otvorem na kapotě. Celkově začala prodejní čísla u všech Mustangů klesat, prodalo se jen 317 tisíc vozů. Jedním z hlavních důvodů poklesu byla konkurence v podobě podobně koncipovaných vozů Chevrolet Camaro a Pontiac Firebird.

Mustang modelového ročníku 1969 opět povyrostl, v masce chladiče s logem pádícího mustanga se objevily další dva světlomety. Debutovala verze Mach 1 (viz obr.) standardně s motory 351 V8, ale na přání bylo možno vůz vybavit motory 428 Cobra Jet ve třech úrovních úprav.

V roce 1970 dostal Mustang změněnou příď s dvojicemi větracích otvorů po stranách a světlomety uvnitř masky. Stejnými změnami prošel i model Mach 1. Objevila se další série sportovních Mustangů s názvem Boss. Tento název má původ v přezdívce tehdejšího prezidenta společnosti Ford Semona „Bunkie“ Knudsona. Modely Boss 302 a Boss 429 (viz obr.) nahradily vozy Shelby Mustang, jejichž výroba byla koncem roku 1969 ukončena. Tyto modely byly určeny převážně k závodním účelům. Boss 302 vyhrál v sezoně 1970 americké mistrovství TransAm. Boss 429 byl homologován k závodům NASCAR, ale kvůli poruchám motorů se neprosadil.

Poslední velkou inovaci prodělala první generace vozu Ford Mustang v září 1970. Modely 1971 dostaly novou, ještě mohutnější karoserii. Modely Boss 302 a Boss 429 byly nahrazeny novým modelem Boss 351. Stále přísnější emisní předpisy vedly k poklesu výkonů a tento trend pokračoval i v roce 1972, když karoserie zůstaly jak u základního modelu, tak i u modelu Mach 1 (viz obr.) prakticky beze změny. Do modelového roku 1973 vstoupil Mustang s většími bezpečnostními nárazníky vyhovujícími při nárazu do rychlosti 5 mil za hodinu, což příliš neprospělo vzhledu vozu. Mustang se značně vzdálil původní koncepci z roku 1964 a proto se počty prodaných vozů každým rokem snižovaly. Rozdíl byl takový, že ji Ford označil jako Mustang II, špatné výkony i kvalita.

Směr k lepšímu nabraly až vozy z roku 1994, které opět posunuly Ford na špici. Přesto v roce 2011 byl jej dlouhé době překonal v prodeji konkurenční Chevrolet Camaro. Současné Camaro se na americkém trhu prodává od dubna 2009. Ford chce Mustang významně modernizovat v roce 2014. Facelift Camara je očekáván až na konec roku 2015. V tu dobu bude mít Mustang největší šanci být opět neprodávanějším americkým sporťákem.








Fotoshow

Pontiac GTO '70, '71

Barracuda '70, '71

Odkazy:

auta5p.eu
veteran.auto.cz
musclecars.cz
uscars.cz/ACCBrno
autocar.cz

geo-info.ic.cz