Vedle Mustangu, Corvetty a Camara patří Pontiac Firebird k nejúspěšnějším americkým sportovním vozům. V roce 1967 byl prezentován první Firebird jako Mid Year Model. Tím chtěl mít Pontiac svou střebyschopnou zbraň na trhu tzv. Pony Cars. Štíhlý čtyřsedadlový vůz byl výtvorem Johna Z. deLoreana, který se několik let předtím postaral o rozruch uvedením modelu Pontiac GTO. Pokusy postavit na kola čistokrevný sportovní vůz Pontiac, narazily na hluchotu bosů GM. Nezbylo tedy nic jiného, než přizpůsobit koncept Camara filozofii Pontiacu. Nový vůz měl lepší rozložení hmotnosti a silnější modely již nevykazovaly nectnosti zaviněné listovým odpružením zadní nápravy. Návrháři dali vozu jinou identitu i změněným předkem, novou kapotou, novým zadním nárazníkem a přepracovanými zadními světly. A především dostal Firebird objemnější pneumatiky, čímž auto působilo silněji. Cena vozu začínala od 2 666 USD. To byly časy!

Společná výroba běžela na montážním pásu pro Camaro v závodě Norwood v Ohiu, a i když se oba plechové výlisky daly ztěží rozeznat, rozdíly v pohonu byly markantní. V modelovém roce 1967 našlo cestu do montáže pět různých agregátů Pure Pontiac s výkony od hospodárných 165 k v základní verzi až po 325 k u Firebird 400 (viz obr.).

Novinkou byl zcela přepracovaný model 1969 s plastovou přední maskou. Špičkou mezi nimi byly Firebird 400 (viz obr.) a Firebird Trans Am nazvaný podle populárního závodu SCCA. Měl motor s výkonem 335-345 k, zvláštní kapotu s dvojicí scoopů, mohutný zadní spoiler, vzduchové kapsy u předních kol, pružiny Heavy Duty včetně tlumičů, radiální pneumatiky, pruhy po celé délce karoserie a emblémy Trans Am. Podle testu z časopisu Hot Magazine ve stejném roce dosáhl Trans Am zrychlení z 0 na 100 mil za 14,1 sec. Na 100 km spotřeboval skoro 24 litrů.

Stejně jako Camaro byla i celá série Firebird pro další modelový rok 1970 kompletně přepracována. Tato druhá generace byla k mání jen jako coupe. Firebird convertible jste mohli mít jen jako dodatečnou úpravu. Standardní šestiválec byl vypůjčený od Chevroletu a rodinu Firebirdů obohatily dva nové modely: Esprit a Formula (viz obr.). Vpředu konstruktéři začlenili do karoserie nový nárazník z plastu. Co však dělalo Firebirdy druhé generace tak atraktivní, byly hladké plechy karoserie, zakryté dveře kliky, zvětšené výřezy kol a dlouhé dveře. V roce 1971 dostal Trans Am (viz obr.) motor RPO LS5 455 cid HO. Stát sice ustanovil výrobcům emisní hodnoty velkých motorů V8, ale Pontiac vždy kladl důraz na výkon. Aby model 1972 vzbudil více pozornosti, mohl mít na kapotě za příplatek tzv. screaming chicken emblem.

V roce 1973 vsadil Pontiac ještě jednou na Super Duty 455. Bylo to hodno obdivu postavit v této antismogové éře pravý vysokovýkonný motor! Ale konstruktéři Adams a Nell patrně motor nějak propašovali kolem ředitelských kanceláří. Hlavy válců s extra velkými kanálky, které o 20 procent zvýšily průtok byly jen částí toho, co dělalo Super Duty 455 tak výjimečným. K tomu patřilo i vysokovýkonné olejové čerpadlo, ale konstruktéři museli u sériových motorů udržet nízkou kompresi, aby dodrželi předpisy NOX 73. Firebirdy Trans Am Super Duty 455 (viz obr.) se probudily k životu až tehdy, když majitel namontoval písty s vyšší kompresí, ostřejší vačku a jiné sání. Tyto úpravy se postaraly, aby hlavy High Flow mohly správně pracovat a terprve teď byla za 455 SD pravá bestie. Bohužel montážní pásy v letech 1973–74 opustilo jen 1238 exemplářů, které jsou dnes ve sběratelských kruzích vyvažovány zlatem.

Rekordní (10 255 kusů) byl prodej modelů Trans Am 1974 a do roku 1976 prodejní čísla vzrůstala na 46 000 vozů.

Třetí generace Firebirdů zůstala v programu 11 let do roku 1992. Nejsilnější verzí se stal Trans Am 1989 – model 20th Anniversary s motorem V6 3,8 Turbo (Buick). Vysokovýkonný Bent Six s 250 HP katapultoval coupe v 5 vteřinách z 0 na 60 mil. Nejvyšší rychlost ležela pod hranicí 160 mil. což je skoro 260 km/hod. Roku 1993 uvedl Pontiac čtvrtou generaci Firebirdů. Silně skloněné přední okno a břichaté boční linie daly Firebirdu mimořádně svalnaté vzezření. Díky šestistupňové převodovce T 56 a motoru LT 1 z Corvetty dosáhl Pontiac úctyhodných jízdních výkonů. Aktuální Firebird s motory V6 nebo V8 platí bezpochyby za vynikající sportovní vozy moderní doby a je opravdu škoda, že od svého jubilejního roku má své oficiální dveře do Evropy zavřené.








Fotoshow

Barracuda '68, BO29

Camaro '67, '68

Odkazy:

auta5p.eu
veteran.auto.cz
musclecars.cz
uscars.cz/ACCBrno
autocar.cz

geo-info.ic.cz